Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 22 d’abril del 2009

LLEGIR: ESBÓS SOCIOFISIOLOGIC



Llegir és un acte.
Voldria parlar d’aquest acte, i només d’aquest acte, d’allò que el constitueix, d’allò que l’envolta, no d’allò que el produeix (la lectura, el text llegit) ni d’allò que el precedeix (l’escriptura i les seves opcions, l’edició oi les seves opcions, i la impressió i les seves opcions, la difusió i les seves opcions, etc...) alguna cosa així, en síntesi com una economia de la lectura en els seus aspectes ergològics (fisiologia, treball muscular) i socio-ecològics (la seva ambientació espai-temporal).
Fa varies dècades que tota un escola moderna de la crítica posa l’accent, precisament en el com de l’escriptura, la textura del text, la inscripció, el traç, el peu de lletra, el treball minúscul, l’organització espacial de l’escriptura, els seus materials, els seus suports, els seus codis (puntuació, sagnia, paràgrafs, etc....), el seu autor (l’escriptor escrivint, els seus llocs, els seus ritmes, els que escriuen en el cafè, els que treballen de nit, els que treballen a l’alba, els que treballen els diumenges, etc...)
Queda per fer, al meu judici, un treball similar sobre l’aspecte eferent d’aquesta producció: el lector fent-se càrrec del text. No es tracta de concentrar-se en el missatge captat, sinó en la captació del missatge en el seu nivell elemental, el que succeeix quan llegim: els ulls que es posen en les línies, i el seu recorregut, i tot el que acompanya aquest recorregut: la lectura portada al que és en primer lloc, una activitat precisa del cos, la participació de certs músculs, diverses organitzacions posturals, decisions seqüencials, opcions temporals, tot un conjunt d’estratègies, inserides en el continu de la vida social, i que fan que no llegim de qualsevol manera, ni en qualsevol moment, ni en qualsevol lloc, encara que llegim qualsevol cosa.
(GEORGE PEREC - PENSAR/ CLASSIFICAR)